Den märkliga historien om Tetris

Tetris är ett pusselspel där du ska få delar att passa ihop med varandra – och varje gång en rad blir full försvinner den. Målet är att undvika att håligheter skapas så att pusselbitarna lagras på varandra och slutligen når toppen. Du känner säkert igen principen från det spelutbud hos Speedy Casino, där det också finns många olika nivåer att spela sig igenom.

Tetris designades och programmerades ursprungligen av den sovjetiska speldesignern Alexey Pajitnov. Den första spelbara versionen stod klar den 6 juni 1984, medan han arbetade för Dorodnitsyn Computing Centre of the Academy of Science of the Soviet Union i Moskva. Han gav spelet dess namn utifrån det grekiska numeriska prefixet tetra (alla spelets stycken innehåller fyra segment) och tennis – vilket var Pajitnovs favoritsport. Tetris var den första underhållningsmjukvaran som exporterades från Sovjetunionen till USA och är idag en av de mest populära spelformerna på nätet – där originalspelet kommit i otaliga versioner och vidareutvecklingar. Att spelet alls kom till, och under de omständigheter det gjorde det – är en intressant historia. Häng med så ska vi berätta mer.

Den märkliga historien bakom spelet

När Pajitnov i början av 80-talet arbetade för Dorodnitsyn Computing Center hade han tillgång till en gammal Elecktronika 60. Detta var en dator som enbart var textbaserad och var ett plagiat på den ännu äldre amerikansk PDP-11 datorn. Så det var riktigt efterbliven teknik Pajitnov hade att arbeta med. Han jobbade med sitt projekt på fritiden och de tekniska begränsningarna fick honom att tänka utanför boxen för att hitta lösningar. Han ville första skapa ett tvåmannaspel där man tävlade mot varandra – men till slut fick det bli ett enpersonsspel, då hans dator inte klarade av något mer avancerat.

Från början ville han även att varje bit skulle bestå av fem segment i olika kombinationer, men det blev för krävande, så han drog ner ambitionen till fyra segment. Effekten av ”brunnsstrukturen” och ”gravitationen” krävde att resten av spelets komponenter var så enkla att allt kunde fungera i realtid utan att haka upp sig.
Idén med att rader skulle försvinna – som blev huvudpoängen med hela spelet – kom sig egentligen som en lösning av att han inte kunde göra spelplanen tillräckligt stor. Så de tekniska begränsningarna skapade en funktion som senare blev spelets huvudtema.

Fildelning och hjärnsubstans

Fildelning har genom åren varit ett fenomen som orsakat blandade känslor – framförallt hos kreatörer. Detta fenomen är ett svärd med två eggar. Men för Pajitnov och Tetris blev det nyckeln till framgång. Först försökte han sälja sitt spel på den inhemska marknaden – vilket gick så där. Hans spel låg i ett paket med andra spel som såldes, med begränsad framgång. Men när vänner började dela spelet gratis tog det skruv. Ganska snart hade det nått över till USA där populariteten exploderade och plötsligt hörde spelutvecklaren Spectrum Holobyte av sig och ville distribuera spelet, utan det övriga spelpaketet.

Tetris framgångssaga var med detta ett faktum, men däremot inte slutet på historien. Sovjetunionen föll och i efterdyningarna kunde kontakt med västvärlden tas. Detta resulterade i att Pajitnov blev headhuntad av Microsoft där han jobbade 1996 – 2005. Därefter startade han The Tetris Company tillsammans med Henk Rogers och började efter 30 år äntligen tjäna pengar på sin uppfinning.
Tetris har nått framgångar även utöver underhållningsindustrin då man forskat i den s.k Tetris-effekten. Man noterade att människor fick utökad förmåga att få ordning på sina tankar efter att ha spelat mycket Tetris. Man applicerar då mentaliteten från spelet och kan med en ny mindset skapa ordning i kaotiska sammanhang. Genom att analysera spelares hjärnor medan, och efter, de spelat Tetris har man noterat att hjärnan ändras rent fysiskt – vilket förklarar förändringarna.